Archives: 24. december 2021

Parrådgivning i Stockholm

Ett bra sätt att se på terapi är som en resurs i de tidiga stadierna av en relation eller när skillnader först uppstår. Om par får träffa en parterapeut innan en konflikt hinner blomma ut kommer de att ha en mycket bättre chans att arbeta igenom sina olikheter och förstå varandra. Tidig terapi kan hjälpa par att undvika stora problem i framtiden.

En missuppfattning kring parterapi är att det är något man gör i en allvarlig kris, mot slutet av förhållandet. I genomsnitt, enligt Gottman Institute, väntar de flesta par sex år efter att ha identifierat ett problem innan de söker terapi. När par väntar till bristningsgränsen är det så mycket svårare att få dem att komma ihop igen eftersom såren kan vara djupa. Kampen kan ofta uppstå i att helt enkelt föra samman två parter från olika bakgrunder. Människor lever tillsammans, de kommer från olika världar, olika kulturer, och de tar med sig sina olikheter och sina idéer. Målet är att veta hur man lever med sina egna olikheter och uppskattar dem.

Skillnader i kommunikationsstilar kan göra det svårt att kommunicera effektivt. Varje relation är en del av en cykel där en persons handlingar utlöser en annan persons handlingar, vilket möjligen skulle kunna accelerera till ett större problem. Under terapi lär sig par att vara mycket mer uppmärksamma på att veta när den andre har gått in i den cykeln och lär sig se när man själv matar den andra personen och blir matad tillbaka.

Man kan säga att man lär sig ta bort foten från gasen tidigare och deeskalera något som kan bli ett problem. För utomstående se ut som att det inte händer något men många par ser det som en praktik för tillväxt

På samma sätt som du skulle gå till gymmet och träna dina muskler, kontinuerligt, är de känslomässiga musklerna desamma. Par måste träna den känslomässiga delen av sig själv också och få hjälp och stöd Behandlingens varaktighet kommer naturligtvis att variera beroende på par.


Träna med skägg: Vad du ska göra och inte göra

Att träna med skägg är utan tvekan lite mer annorlunda än träning utan skägg. Inte bara på grund av den ökade närvaron av testosteron och viljan att vinna hela tiden utan också på grund av förväntningarna som följer med att ha skägg på gymet. Skägg är en symbol för styrka, en ledstjärna för dominans och en magnet för en hel massa elakheter. Smuts, bakterier, svett, krita och allt annat som frodas i gymmet kommer att fastna i skägget under träningspasset i järnkyrkan, men vad du gör före, under och efter ett träningspass avgör hur väl ditt skägg kommer må.

 

Saker du ska göra när du tränar med skägg

 

Gör: Skölj skägget med vatten innan du tränar

En snabb sköljning kommer att befria ditt skägg från smuts och andra orenheter som byggts upp i ansiktshåret under dagen på din arbetsplats, på kontoret eller (om du är en tidig morgontränare) nattsömn. Spola vatten genom skägget, skölj noggrant och stänk sedan även lite kallt vatten i ansiktet för att väcka dig till liv innan du kliver ut på gymgolvet.

 

Gör: Skölj skägget med vatten efter träning

Du har gjort sköljningen före träningen, krossat ett träningspass och gör dig antingen redo för dagen eller gör dig redo för sängen… dags att skölja skägget en gång till. Tvål eller duschgel är för kroppen, hårschampo är för håret uppe på huvudet. Ett bra skäggschampo som rengör utan att skada skägget är perfekt när det kommer till att hjälpa dig att tvätta bort all krita, smuts, svett och proteinpulver.

 

Gör: Applicera skäggolja efter ditt träningspass

Av samma anledning som du går du runt med en full vattenflaska och dricker vatten under ditt träningspass, så bör du köpa skäggolja eller balm för att ha nära till hands för återfuktning av ansiktshåret. När du har tvättat bort otäckheterna som byggts upp under träningspasset, ha som vana att återfukta ansiktshåret med lite olja för skägget, applicera generöst.

 

Gör: Borsta skägget före och efter ett träningspass

När du har tvättat skägget med skäggschampo och applicerat din skäggolja eller balm, är det tid för att ge ansiktshåret en genomkörare med din skäggborste för att få ner återfuktningen från oljan eller balmen till porerna samt få bort eventuella knutar och trassel som kan ha dykt upp i skägget. Vi vet alla hur lätt det är att hålla på med att pilla, dra och klia sig i skägget, speciellt under ett träningspass. Allt detta leder till potentiella skador på skägget om det inte borstas ut och återfuktas ordentligt. Med ökad aktivitet kommer mer ansvar. Är du redo för det?

 

Saker du inte ska göra vid träning med skägg

 

Gör inte: Tvätta skägget för många gånger på en dag

Det kan vara frestande att ta den där väldoftande och mycket effektiva skäggtvätten efter varje träningspass, men försök att stå emot då och då. Att skölja skägget med bara vatten gör oftast susen, vilket hjälper dig spara på ditt djuprengörande skäggschampo till ungefär en gång om dagen. På samma sätt som håret uppe på ditt huvud och användningen av schampo, kan för mycket tvätt ta bort skäggets naturligt förekommande oljor som hjälper till att hålla det återfuktat och snyggt.

 

Gör inte: Raka av dig skägget

Att träna med skägg på gymmet, bland en mängd andra aktiviteter, kan ibland bli riktigt irriterande. Du kommer självklart att bli frustrerad över att det långa ansiktshåret ibland är i vägen, men det är viktigt att väga fördelar mot nackdelar med att ha skägg särskilt när det är lockande att ta upp mobilen och köpa rakhyvel herr online för att raka bort skägget varje gång det fastnar någonstans. Det kan även vara lockande att börja leta upp den där skäggklipparen du fick i julklapp en gång i tiden när skäggstråna fastnar i maskinerna. Men kom i håg skägg är status så raka dig inte, försök och lägga band på dig, låt rakprodukterna få vänta och gör det inte. Du kommer ändå behöva raka dig förr eller senare så njut av skägget så länge det varar.

 

Gör inte: Glömma att borsta ut skägget

Dessa tovor och knutar är oundvikliga för män med längre skägg efter ett träningspass. Borstning kommer inte bara att få bort en del av dem, utan borstningen kommer även att hjälpa till att återfukta hela ditt skägg, förhindra kluvna toppar och främja skäggets övergripande hälsa. Att träna spelar inte bara in på att ha en hälsosam och aktiv livsstil, utan det kan faktiskt även ha en positiv inverkan på din aktiva skäggväxt. Med det sagt, om du inte tar hand om ditt skägg före, under och efter dina träningspass på gymmet, kan du befinna dig med en uppsjö av olika relaterade skäggproblem. Brist på återfuktning kan leda till skäggmjäll, skäggklåda och mer därtill. Brist på sköljning med vatten och rengöring med skäggschampo kan leda till ett smutsigt luktande skägg. Moralen i berättelsen här är att ta hand om ditt skägg, följ dessa råd för vad du ska göra och inte göra, och ta med dig några lyxiga skäggprodukter till gymmet så att killarna i omklädningsrummet vet att just du tar ditt skägg på fullaste allvar.


Sport och kosttillskott

Det är ingen hemlighet att många sportiga personer vänder sig till kosttillskott. För att kunna prestera gäller det att energin är på topp, och olyckligtvis nog är det inte alltid den enklaste uppgiften att få alla de nödvändiga vitaminerna och mineralerna från vår kost. Läs vidare för att ta reda på vad kosttillskott kan göra för dig och hur de kan förbättra din träning.

 

Kosttillskott för optimala träningspass

 

Så många satsar på dagliga kosttillskott, men varför? Det kan vara så att vissa restriktioner resulterar i att du inte får i dig alla de viktigaste vitaminerna och mineralerna. Det kan exempelvis bero på att du är allergisk, att du är vegan eller så har du för andra skäl inte tid att hålla reda på vilken mat som förser dig med vilka vitaminer och mineraler.

 

Om du är ute efter den där extra knuffen för en hälsosam vardag och för att ha all den där energin som du behöver för att prestera under dina träningspass, köp dina kosttillskott här. Du slipper att oroa dig för biverkningar och kan istället bara njuta av de många positiva resultaten. Se till så att du får lite extra energi för härliga träningspass och en bättre vardag.

 

Kika närmare på den prisvärda CBD-oljan

 

Kosttillskott finns att beställa i flera olika former, och särskilt CBD-olja är enkelt att dra nytta av oavsett vilket format du föredrar kosttillskottet i. CBD kan nämligen tas som tabletter eller droppar, men det finns dessutom salvor, krämer och teer med CBD. Köp din ekologiska CBD-olja här. Sveriges billigaste val för dig som är intresserad av kosttillskott. Just CBD-olja dras nytta av flitigt i många delar av världen där den används av personer som lider av olika fysiska och psykiska besvär. Kika närmare på CBD och se och det är någonting som passar dig.


Hitta hjälpmedel för rehabilitering

Rehabilitering syftar på att säkerställa att en person med mental eller fysiologisk sjukdom ska ha möjligheten att kunna lindra sina smärtor och må så bra som möjligt alla dagar i veckan. Oavsett om du är på jakt efter hjälpmedel för rehabilitering eller hjälpmedel för äldre finns det utan tvekan en hel uppsjö av produkter som kan komma väl tillhands, och det gäller bara att du besöker en pålitlig webbutik där du kan få en enkel översikt av all de olika valmöjligheterna.

 

Sport och hälsa

 

Om du lider av ömma fötter eller helt enkelt är ute efter en produkt som kan hjälpa dig att bevara en bra blodcirkulation kan det vara väl värt att kika närmare på fotrullar. Den här produkttypen finns att beställa i flera olika material såsom exempelvis trä, och några av dem kommer utrustade med bland annat plastbollar för att på bästa möjliga sätt aktivera blodcirkulationen i dina fötter.

 

Även stressbollar kan vara ett ypperligt val om din vardag är fylld av stressiga moment och du därför är i behov av avstressande verktyg. Genom att långsamt trycka på en stressboll kan du snart känna av hur du slappnar av i hela kroppen. Samtidigt kan du träna upp styrkan i dina händer, och tack vare att stressbollar kommer med olika motståndsnivåer väljer du själv just den stressbollen som du föredrar.

 

Detta är enbart ett smakprov på all den rehabiliteringsutrustningen som finns tillgänglig, så ta en titt på alla de olika valmöjligheterna och hitta hjälpmedel som passar dig likt handen i handsken.


Förbättra din tarmflora med Symbiome

Det finns många husmorsknep och allmän fakta om hur man ska äta för att må bra, men som du kanske märker handlar det om råd och förslag som fungerande för en kompis kompis, eller mormorsmor. Det finns antagligen inte mycket vetenskap bakom och du har säkert redan provat det ändå, utan resultat. Men hur ska du veta vad som fungerar för just dig?

 

Ja, du får prova dig fram. Det kommer ta väldigt lång tid om det ens är möjligt att hitta en förändring som löser just dina problem, eller? Nej, faktiskt inte längre. Symbiome har tagit fram en analys av tarmfloran där du kan få reda på om och hur din tarmflora är i obalans. Du får också reda på om din tarmflora liknar en tarmflora typiska för olika sjukdomar, som depression, IBS, IBD, fetma, diabetes m.m.

 

Via Symbiome:s app kommer du att se vilka bakterier i din tarmflora som avviker från normen och få tips på hur du kan försöka påverka dem. Lättast är att utesluta viss mat eller komplettera din diet med olika kostfibrer och andra kosttillskott som påverkar din tarmflora på rätt sätt. För att göra det enkelt för dig har Symbiome gått igenom nästan all forskning inom området och skapat en algoritm som automatiskt rekommenderar det som troligtvis passar just dig bäst.

 

Du kan läsa mer om tarmfloran och analysen från Symbiome på symbiome.io

 

Symbiome tipsar om 7 enkla saker du kan göra för att få en bra tarmflora och en mage i balans

  1. Ät mer kostfibrer. De flesta av oss äter bara hälften av de 30 gram fibrer som rekommenderas per dag

 

  1. Ät regnbågen. Välj färgglada frukter (som innehåller så lite socker som möjligt) och grönsaker och försök äta 30 olika växter, nötter och frön varje vecka

 

  1. Ät mat rik på polyfenoler. Tänk på att även mörk choklad och rött vin faller inom denna kategorin. Men drick med måtta. Max 1 glas för kvinnor och 2 för män per tillfälle är rekommendationen och gärna i samband med en måltid

 

  1. Ät fermenterad mat. Symbiome rekommenderar kombucha, kefir (fil/yoghurt), surkål, och opastöriserade ostar

 

  1. Ät mer omega 3. Ny forskning visar ett samband mellan tarmfloran, omega-3 och psykisk hälsa

 

  1. Låt barn leka med smuts och hundar. En forskare vid namn Jack Gilberts har visat att barns tarmflora är särskilt formbar under de tidiga levnadsåren. Det betyder att små barn som gräver i jord och leker med husdjur förebygger framtida hälsoproblem som är kopplade till vår västerländska livsstil

 

  1. Undvik processade livsmedel. Minska på salt och socker, som båda verkar påverka den bakteriella mångfalden i tarmen

 

Läs mer om hur tarmfloran påverkar din hälsa på Symbiome:s blogg, Skitbloggen