Varje bransch, företag och affärsstrategi är unik. Därav är det svårt att ge ett allmängiltigt svar på hur du lyckas med just din säljprocess. Att skapa en hållbar säljprocess i den här tiden av snabba vändningar och tvära kast på marknaden handlar mest om att ha en tydlighet och en linje i sin säljprocess. Vi berättar mer om några nyckelpunkter du bör ha med dig när du skapar en bra säljprocess.

Vad är egentligen en säljprocess?

Innan vi går in på att granska säljprocessen steg för steg så kan det vara bra att svara på frågan vad en säljprocess egentligen är. Det enkla svaret är att det är säljprocessens alla steg som leder fram till att du lyckas med en affär för ditt företag. Hur du helt enkelt skapar en process som maximerar sannolikheten för att avsluta många affärer och locka till dig fler och fler kunder.

Vilka steg bör ingå i en bra säljprocess innan avslutad affär?

Oavsett vad det är du vill sälja finns det några generella steg som du alltid bör ha i åtanke. Dessa brukar delas in i två steg innan säljprocessen:

 

1, Lär dig allt om dina produkter

Oavsett vad du försöker sälja, vara eller tjänst, så utgå alltid från att lära känna dina försäljningsvara så bra som du bara kan. Se till minsta detalj. En potentiell kund kanske kommer med de mest knepiga frågorna kring din produkt och är du då svarslös förlorar du affären.

 

2, Lär känna dina kunder

Här gäller det att titta mycket på de kunder som du kanske ser som ideala, eller de som du ser som de som borde vara intresserade av era produkter. Gör en marknadsanalys helt enkelt. Detta steg kan sedan delas in i mängder med understeg där du närmare lär känna dina kunder och tar fram leads och prospektering som underlag för eventuella riktade kampanjer.