Något det har talats om en hel del under många år nu, det är SEO. Men vad är SEO? SEO står för sökmotoroptimering. SEO är processen med att vidta åtgärder för att hjälpa en webbplats eller ett innehåll att rankas högre på Google.

Den viktigaste skillnaden mellan SEO och betald reklam är att SEO involverar “organisk” rankning, vilket innebär att du inte betalar för att vara i det utrymmet. För att göra det lite enklare innebär sökmotoroptimering att man tar ett stycke online-innehåll och optimerar det så att sökmotorer som Google visar det högst upp på sidan när någon söker efter något. Låt oss säga att någon skriver in vegetarisk gryta för att de letar efter ett recept på detta. Har du då en artikel med ett sådant recept, så vill du ju att denna person ska hitta det. För att det ska hittas, så måste du ranka högre än alla andra med ett recept på vegetarisk gryta. Det är inte lätt, men det är vad SEO-marknadsföring handlar om.

Kan jag ranka en webbplats utan SEO?

Naturligtvis finns det situationer där människor har tur, men det är troligtvis för att de tillhandahåller något som många inte har. Många människor tävlar i samma utrymme, vilket är där den bästa SEO kan vinna. Affiliate-marknadsföring är ett bra exempel på detta. Det finns en miljon sajter som fokuserar på sportartiklar för affiliate-marknadsföring. Att tävla i detta utrymme kräver en gedigen förståelse för SEO-marknadsföring.

Hur mycket kostar SEO?

Kostnaden för SEO beror. Du kan anlita en professionell byrå som till exempel Buzzlemedia, som sköter det åt dig, eller så kan du göra allt själv. Att göra det själv kommer att ta mycket längre tid, och du måste ta hänsyn till inlärningskurvan. Men för det mesta kan du göra det nästan gratis om du gör allt på egen hand.